sdv3

Når du skal markedsføre din virksomhed er der mange ting du skal tænke over. Markedsføring er et utrolig vigtigt redskab for at få kunder i din forretning, men samtidig kan du også hurtigt købe dig fattig i produkter og hjælp til markedsføring.

Det er vigtigt at have en god marketingsstrategi, så du ikke blot skyder med spredehagl og spilder dine ressourcer, men det er også vigtigt at du overholder lovgivningen. De to ting kan du læse mere om her.

Vælg de rigtige kanaler

Skal man reklamere i radioen, sætte alt ind på en SOME-kampagne, sende nyhedsbreve ud til kunderne eller dele flyers ud på torvet? Mulighederne er mange.

Det kan være svært at vælge de rigtige marketingkanaler, og det er ikke altid nok bare at kigge naboen over skulderen, for de marketingkanaler en tøjbutik bruger, er ikke nødvendigvis de samme marketingkanaler du skal bruge hvis du f.eks. har et husbyggeri firma. Derfor kan det godt betale sig at få hjælp til at få lavet en markedsanalyse, og finde ud af hvor dine kunder befinder sig og hvordan du bedst når ud til dem.

Overhold reglerne

En af de ting der er vigtige når du laver markedsføring er at du overholder reglerne, ellers kan det hurtigt gå hen og blive endnu mere dyrt end først beregnet.

Har du styr på hvad du må skrive i en Facebook konkurrence, hvilke billeder du må bruge osv.?

Er dit produkt særligt miljøvenligt kan det være en god ting at slå på da mange forbrugere ønsker mere bæredygtige produkter, men en af de ting mange firmaer får bøder for pt. er at de markedsfører deres produkter som grønnere end de rent faktisk er. Det kaldes greenwashing. Du må ikke være vildledende i din markedsføring, og du skal kunne dokumentere evt. “grønne”

Læg et budget

Markedsføring kan godt være en dyr omgang, og det kan være svært at sige hvor mange penge du skal bruge på forskellige aktiviteter. Dog kan du selvfølgelig ikke bruge flere penge end du har. Derfor kan det være en god ide gøre brug af et marketingbudget.

Ofte kræver god markedsføring at du gør brug af flere kanaler samtidig. SEO på din hjemmeside skal måske følges op med en SOME-kampagne, eller en konkurrence på Facebook skal måske følges op med yderlige kontakt eller analyser af markedet osv.

Det er vigtigt at afsætte penge og tid til de forskellige aktiviteter, sørg derfor for at lægge en god strategi og liste op hvor meget du har til rådighed til de enkelte dele af din markedsføring.